Privacy & Algemene voorwaarden

Privacy

Deze praktijk hanteert regels ten aanzien van de privacy. We gaan uiterst zorgvuldig om met de privacy. Informatie die u met ons deelt, delen wij niet zonder uw toestemming met derden. We kunnen afwijken van deze regels in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld wanneer uw veiligheid of die van anderen in gevaar is. De rechten en plichten van cliënten rondom privacy zijn vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst.

Privacystatement 

 

Klachten

Deze praktijk heeft een klachtenregeling. Indien er iets niet goed is verlopen of er iets is waarover u niet tevreden bent, waarderen ik het, als u dit met mij bespreekt. Als er na het bespreken van uw ontevredenheid alsnog geen goede oplossing is voor uw klacht, kunt u een officiële klacht indienen. U kunt u zich wenden tot de externe klachtencommissie van onze beroepsvereniging (LVVP)

 

Vergoeding

De hulpverlening van Laura Velzeboer, psychotherapeut valt onder verzekerde zorg vanuit de basisverzekering. Ik heb echter geen contracten met verzekeraars, dus afhankelijk van uw polis wordt tussen de 65 en de 100% vergoed.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, moet u wel beschikken over een geldige verwijzing (bijv. van een huisarts, medisch specialist of wijkgeneralist). De hulpverlening wordt bij u in rekening gebracht. U kunt bij uw verzekering vragen om restitutie van deze rekening.

Alleen een restitutieverzekering kan tot 100% vergoeden maar dat doen ze dus niet altijd. Informeer hierover bij uw verzekering.

Ik bied zowel Generalistische basis GGZ (hierna GB-GGZ) als Gespecialiseerde GGZ (hierna G-GGZ). Welke behandeling op u van toepassing is, hangt af van uw problematiek en wordt in principe bepaalt door uw verwijzer. Wanneer het op de verwijsbrief niet duidelijk is, overleg ik met u en uw verwijzer voor welke behandeling u in aanmerking komt.

Raadpleeg de voorwaarden van uw verzekeringspolis om meer te weten over de specifieke regels rondom vergoeding in de GB-GGZ en G-GGZ en de invloed hiervan op het jaarlijkse eigen risico.

 

Afzeggen afspraken

Wanneer u een afspraak niet kunt nakomen, kunt u de afspraak tot 24 uur van te voren annuleren. U kunt hiervoor bellen naar de praktijk, een voicemail inspreken, een mail sturen of een SMS. Een afspraak die minder dan 24 uur van tevoren door u wordt afgezegd, wordt bij u in rekening gebracht. De kosten hiervan bedragen 50 euro en kunt u niet indienen bij uw zorgverzekeraar. Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar. U zult deze dus zelf moeten betalen.

Ziekte van u/uw kind, vervoersproblemen, het vergeten van de afspraak en andere onverwachte gebeurtenissen zijn, hoe vervelend en begrijpelijk ook, geen geldige reden om de afspraak kosteloos te annuleren.

Buiten kantoortijden kunt u annuleren via de mail, sms of door de voicemail in te spreken.

 

Communicatie met verwijzer

Wanneer een verwijzer u naar onze praktijk verwijst, schrijft hij/zij een brief met de reden van de verwijzing. Ik informeer uw verwijzer altijd bij start behandeling, om te laten weten dat er een eerste gesprek heeft plaatsgevonden. Bij het afsluiten van het hulpverleningstraject informeren ik de verwijzer in algemene zin over het resultaat van het hulpverleningstraject. De inhoud van deze brief wordt met u overlegd en kan niet zonder uw toestemming worden verstuurd. In sommige gevallen overleg ik gedurende het traject met uw huisarts/verwijzer. Ook dit zal met u worden overlegd. Alleen als er reden is om te denken dat u of uw omgeving in gevaar bent/is, kan er zonder uw toestemming met de huisarts overlegd worden.

De behandelaar kan eventueel derden consulteren over uw casus. In de meeste gevallen gaat het dan om het raadplegen van een specialist in een bepaalde problematiek, om mee te denken over wat de beste behandeling voor u kan zijn. Dat gebeurt altijd anoniem; we noemen geen namen en geboortedata. Uw gegevens kunnen geanonimiseerd gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek en voor het berekenen van landelijke behandeleffecten.

Effectmeting en cliënttevredenheid

Gedurende uw behandeling wordt u op bepaalde momenten (bijvoorbeeld bij start en afronding van uw behandeling) gevraagd het effect van de behandeling te beoordelen. Daarnaast zijn we na afsluiting van uw behandeling geïnteresseerd in uw algemene tevredenheid over de hulpverlening. Ik verzoek u vriendelijk om uw medewerking bij deze beoordelingen.